Persoonlijke verhalen


De blogs gaan over de persoonlijke kant van onze organisatie en onze partners. Maandelijks worden de blogs verzorgd door een van onze landelijke partners. Hiermee ontstaat een reeks van persoonlijke artikelen en meningen die ook de diversiteit weergeven van onze werkwijze en ons mooie werkveld: loopbaanadvies !


maandag 31 oktober 2011

Wie denk jij nou wie je wel bent !

Yvonne Breur-Huisman
Tijdens mijn werk als coach in loopbaan en coachingstrajecten heb ik de intentie om mensen in beweging te krijgen. Ik neem vaak waar dat er spoken vanuit het verleden opduiken die groei in de weg zitten.

Spoken die zijn ontstaan op basis van ervaringen van mensen waardoor ze bepaalde overtuigingen over zichzelf en de wereld hebben gecreëerd. Die spoken hebben altijd een doel gehad. Ze boden bescherming. Ze gaven veiligheid. Ze waren een overlevingsstrategie in de vroegere jaren. Spoken



gaan niet zo maar vanzelf weg. Ze blijven bij je en zitten niet zelden lekker geworteld in je. Je bent er inmiddels goed mee vertrouwd. In het hier en nu
bieden de spoken nog steeds veiligheid en bescherming. Maar het is wel een schijnveiligheid, want tegelijkertijd zitten ze je ook danig in de weg. Ze beperken je.

Het zal niet de eerste keer zijn, dat ik hoor : “zo ben ik nu eenmaal”. En ik weet dat het niet zo is. Zo ben je niet geboren, maar je bent wel zo geworden. Je kunt er echter wat aan doen waardoor er meer ruimte komt voor het talent dat je bezit, andere overtuigingen en ander gedrag. Groeien gaat niet vanzelf. Het betekent dat je uit je comfortzone moet komen. Dat vereist moed en discipline en het vermogen om je eigen weerstand te verduren.

Op dit moment dat ik deze blog aan het schrijven ben, zit ik heel ver uit mijn comfortzone. Ik voel de zenuwkriebels in mijn buik en ik moet er hard aan trekken om niet op de deleteknop te gaan drukken. Mijn spook zit heel dicht bij mij en is zich flink aan het roeren. Mijn spook heet: wie denk jij nou wie je wel bent? Dat spook van mij is echt heel goed en heeft zich jarenlang succesvol geroerd. Vooral op het gebied van het frustreren van ondernemerschap is hij een kei. Maar ik ben het onderhand knap zat dat hij er steeds is.
Dus ik heb het besluit genomen dat IK op dit gebied de baas wil zijn in plaats van dat ik het spook de regie laat overnemen. Zo heb ik afgelopen week met bibbers in mijn buik (want uit mijn comfortzone) een aantal acties ingezet op het gebied van ondernemerschap. En ook nu ik deze tekst schrijf ben ik druk met mijn spook in de weer. Maar het voelt wel goed, want:
·         Ik heb herkend dat hij opdook
·         Ik erken dat hij er is
·         Ik neem waar wat mijn spook probeert te doen (nl mij te laten stoppen en mij terug in het hok te krijgen)
·         Ik laat het daarbij, ik vecht er niet tegen en  heb er geen oordeel over.
En ik weet dat ik nog vele, vele malen mijn spook zal moeten aankijken voordat hij rustig wordt en zich niet meer zo zal roeren. Daar zet ik mijn doorzettingsvermogen en discipline voor in en de diensten van een coach voor ondernemers.
Hoe zit dat bij jou? Welk spoken ken jij die je werk, carrière of je leven frustreren. Welk spook is de voornaamste? En wil jij er ook mee aan de slag om jezelf ruimte te geven om te kunnen groeien? Of nog mooier: heb je daar al een goede ervaring mee? Laat maar horen. Ik ben benieuwd!

Yvonne Breur-Huisman
Partner Choice en Partners Zuidholland Noord






3 opmerkingen:

  1. Ha Yvonne, mooi en eerlijk verhaal ! Ik geloof er in dat je na het overwinnen van je eigen spoken, ook andere mensen daarmee verder kan helpen. Top!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lieneke Westerhof8 november 2011 om 13:06

    Hallo Yvonne,
    Gelijk je blog gelezen toen ik je bericht kreeg. Herkenbaar hoor! Volgens mij heeft zowat iedereen wel één of meerdere spoken. Spreekt ook enorm aan dat je uit je eigen ervaring verteld. Mijn spook is "onafhankelijk, autonoom" zijn. Ik heb al enorme stappen gezet om mijn spook te verdrijven en merk ook dat ik door mijn huidige functie hier veel gemakkelijker mee om kan gaan, maar zo af en toe heb ik nog wel een duwtje in de rug nodig (doen mijn collega's gelukkig)en moet ik mijn kriebels in de buik overwinnen. Ik weet niet of het ooit helemaal weggaat maar aanvaarding dat ik een spook heb en het feit dat ik hier nu open vooruit kom helpen me enorm. Ik wens je veel succes en wie weet ontmoeten we elkaar binnekort weer eens. Groet, Lieneke Westerhof

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Annieke van Berckel16 november 2011 om 11:35

    Hi Yvonne,

    Dank voor het delen van dit mooie verhaal! Wat een enorm herkenbaar spook heb jij!! Die van mij lijkt er wel op. Zegt vaak tegen me: "weet je wel zeker dat je dat kan? Of maar even wachten, later als je groot bent doen... " En wat denk je: het is NU later als ik groot ben, en het was dus allang tijd om mijn spook te verjagen! Na het lezen van jouw verhaal ben ik op spokenjacht gegaan. Wat een verademing!!!

    Succes met het blog, en tot ziens!

    Groetjes, Annieke

    BeantwoordenVerwijderen

U kunt op deze blog reageren via onderstaand reactieformulier. Klik op profiel selecteren, dan op naam/url of anoniem, vervolgens op reactie plaatsen.