Persoonlijke verhalen


De blogs gaan over de persoonlijke kant van onze organisatie en onze partners. Maandelijks worden de blogs verzorgd door een van onze landelijke partners. Hiermee ontstaat een reeks van persoonlijke artikelen en meningen die ook de diversiteit weergeven van onze werkwijze en ons mooie werkveld: loopbaanadvies !


zaterdag 17 december 2011

Mijn kerstcadeautje

Minke Huisman
De vraag van mijn leesclub
Onlangs had ik weer een afspraak met mijn leesclub. Al anderhalf jaar lezen we La Divina Commedia van Dante Alighieri. Wereldliteratuur en niet zo toegankelijk voor hardwerkende vrouwen met een druk bestaan.  We stelden ons de vraag wat het lezen van la Commedia ieder van ons nou gebracht heeft.




Het boek, eigenlijk een lang gedicht, gaat over een man die op het midden van zijn leven van het rechte pad is afgedwaald. Hij zoekt de weg terug en belandt in een avontuur dat hem leidt door de hel, het vagevuur en naar het paradijs. In de hel herkent hij allerlei historische figuren in afschuwelijke situaties die hun ondeugden en zonden verbeelden. In het vagevuur ziet hij door welke daden wij mensen boete kunnen doen voor onze zonden. En in het paradijs ervaart hij het Goddelijke, de alomtegenwoordige energie, de liefde die verbindt tussen mensen wier opdracht het is om vooral zichzelf te zijn. 

Universele eigenschappen onafhankelijk van plaats en tijd
Toen ik aan de beurt was om te verwoorden wat dit boek, geschreven in begin 14e eeuw en dat nog dagelijks inspiratiebron is voor nieuwe artikelen, boeken en studies, voor mij gedaan heeft, wist ik niet meteen het antwoord. Maar gaandeweg kwam ik op een antwoord.

Het raakt me dat een boek geschreven in Italië, in de Middeleeuwen nog zo’n zeggingskracht heeft. Dat de beschrijving van een zoektocht naar een zinvol en goed leven nog zo herkenbaar is voor deze tijd. Dat er kennelijk universele menselijke eigenschappen en kenmerken in worden beschreven die onafhankelijk van plaats en tijd blijven gelden. Als die menselijke kwaliteiten de verschillen kunnen overbruggen van tijd, cultuur, leeftijd, geslacht en religie, dan geeft dat aan hoe krachtig die gemeenschappelijke menselijke kenmerken zijn.

Boek als inspiratie voor mijn leven en werk
Ik voel de bevestiging en inspiratie vanuit dit boek die ik kan gebruiken in mijn leven en werk nu. Dagelijks maak ik contact, creëer ik een verbinding tussen mij en mijn cliënten en ik help ze weer of meer vertrouwen te krijgen in hun ingeboren menselijke kracht. Dagelijks zoek ik in mijn werk als re-integratiebegeleider naar wat partijen die tegenover elkaar staan met elkaar verbindt. Als ik moet acquireren probeer ik mijn gesprekspartners te roeren door deze visie.

De inspiratie om jezelf steeds te overstijgen door keer op keer in al zijn vormen te willen blijven zoeken naar wat ons verbindt ipv wat ons van elkaar scheidt, dat is mijn kerstcadeautje van Dante’s Divina Commedia.

Ik wens een ieder mooie dagen samen!

1 opmerking:

  1. Prachtige bespiegelingen als opstap naar een nieuw jaar om inzichten waar te maken.

    Hartverwarmende dagen toegewenst!
    Sabine Alders

    BeantwoordenVerwijderen

U kunt op deze blog reageren via onderstaand reactieformulier. Klik op profiel selecteren, dan op naam/url of anoniem, vervolgens op reactie plaatsen.